Wednesday, August 18, 2010

Seandainya...


Andai maut menjemput aku...aku redha....
andai tiada lagi ruang untuk aku berbakti
lagi..aku redha..
andai kudrat ku tidak lagi berdaya..aku panjatkan doa..
pohonkan kekuatan...sulami ketabahan...kecekalan..
meminta pada yang Berkuasa...
andai aku diberi nafas...ingin jua aku menikamati ciptaan-Nya 
yang masih aku kejauhan..
andainya..aku jauh...hanyut..inginku didatangi dengan
 peringatan...yang memandu ku...
dalam mengahadapi titian hidup ini...
andainya aku...menghela nafas terakhir..ku..
biarla aku...tunaikan janji setia aku..untuk orang tua
aku...ditaburi dengan bunga-bunga kegembiraan...
dan kuburkan kepayahan, kesedihan yang pernah dialami..
itulah seandainya aku diberikan ruang...
andainya aku di sini lagi....ruang merintih...inginku ucapka kasih
terhadap semua teman-teman aku..
yang menunjangi aku...mengharungi titian kehidupan...
di saat aku rebah..
kau pimpin aku..
di saat deraian kaca mata ku gugur..
kau mengusap..dengan penuh prihatin...
di saat aku mengukir secalit senyuman..
kau....turut tumpangkan....
di saat aku hanyut...
kau meperingati aku.....
di saat kekalutan,...
kau hulurkan cahaya penerang untuk aku...dengan pedoman Ilahi...
seandaiya..diri ini jua pergi dijemput Ilahi dahulu..
aku di sini tetap mengingati...di sanubari...
jiwa aku.....buat sahabat ku....
.....
......
*...........*

No comments:

Post a Comment