Tuesday, December 27, 2011

Tawanan

Tanpa dentuman kuat. Tiba-tiba datang segerombolan yang barang kali pengganas. Barang kali tidak diketahui siapa itu.

Menawan kami dalam satu kawasan. Tidak diketahui mana tempat itu. Kepastian itu, adalah mereka bertopeng.

Gayanya seperti polis tembak mati yang tiada kompromi. Sedikit ancaman boleh membuatkan pasukan itu bertindak.

Kawasan diawasi dengan ketat. Penuh dengan keselamatan. Tiada lagi siapa yang ditawan berani untuk memberontak. Silap-silap hari bulan nyawa melayang. Kepatuhan keadaan sahaja mendominasikan pasukan itu.

Bersenapang setiap seorang. Ancaman demi ancaman pada setiap kami yang di tawan.

Siapa disebalik dalang itu? Dengus aku.

Makanan diberikan kepada kami. Tidak membiarkan kami kelaparan.

Mereka yang terlibat untuk memberikan makanan kepada kami. Tidak bertopeng. Boleh juga aku kenali dalam kalangan mereka itu yang selalu hantar makanan untuk aku.

Perkenalan pada mulanya itu. Memberi aku peluang untuk lebih rapat.

Dalam mereka itu, ada juga yang masih punyai peri kemanusiaan untuk manusia itu.

Keadaan yang terikat, memaksa pemberi makanan itu berkomplot dengan mereka.

Keganansan dan penindasan itu tetap ada, walaupun dalam keadaan untuk menjaga aku dan yang lain. Kami ditawan. Untuk apa?

Tepat sebagai tawanan untuk ditukarkan.

Keperimanusiaan itu murni. Tapi telah dibatasi oleh mereka yang menindas itu.

Pemberi makanan itu tidak berdaya pada hakikatnya.





No comments:

Post a Comment